Orthopedisch verpleegkundige Antoine Broekhoff vertelt

Antoine Broekhoff is al geruime tijd een BovenIJ'er te noemen. In 1999 ging hij in opleiding in het BovenIJ ziekenhuis en vanaf 2002 is hij als orthopedisch verpleegkundige werkzaam op de polikliniek orthopedie. Voorheen was hij verantwoordelijk voor de controles van alle mensen die een heup- of knieoperatie hadden gehad, maar tegenwoordig ziet hij alle orthopedie patiënten na hun operatie terug.

Orthopedisch verpleegkundige Antoine Broekhoff vertelt

Wat doet een orthopedisch verpleegkundige?

De orthopedisch verpleegkundige is het vangnet voor zowel de patiënt als voor de arts. Antoine: 'Wij hebben meer tijd en kunnen soms dingen makkelijker uitleggen. Daardoor heeft de arts zijn handen vrij voor andere zaken en hebben wij extra tijd voor de patiënt.'

Je werkt hier al een hele tijd. Zie je belangrijke ontwikkelingen om je heen?

Ja, mensen liggen veel korter in het ziekenhuis. Tegenwoordig kunnen patiënten sneller naar huis. We zijn dan telefonisch goed bereikbaar voor patiënten. En veel mensen bellen ons met vragen. Bijvoorbeeld over de zwelling, pijn of over wat ze wel of niet mogen doen. Maar ook vragen over het aanpassen van medicatie of over de fysiotherapie. Binnenkort kan dit ook via de BeterDichtbij app. Dan hoef je niet te bellen, maar kun je digitaal je vraag stellen aan onze zorgprofessional.

Als je naar de patiënten kijkt, bereiden zij zich vergeleken met vroeger meer voor voordat ze een operatie ingaan. Internet is een steeds grotere bron van informatie. Dit maakt het voor ons belangrijk om aan verwachtingsmanagement te doen. We moeten duidelijk uitleggen wat ze kunnen verwachten en ook wat er eventueel mis kan gaan.

Waardoor onderscheidt het BovenIJ ziekenhuis zich van een ander ziekenhuis?

Onze kracht ligt in de korte wachtlijsten, kleinschaligheid en uitstekende orthopedische chirurgen. Dat alles binnen een heel goed op elkaar ingespeeld team. Over het algemeen zijn mensen na de operatie dik tevreden. Maar als ze niet tevreden zijn, geven we daar gevolg aan. We zijn wat dat betreft heel erg benaderbaar. Ik probeer patiënten het idee te geven dat ze hier geen nummer zijn, maar een persoon. Doordat we kleinschalig zijn, kennen we onze patiënten ook goed. We horen vaak terug dat mensen het hier heel persoonlijk vinden.

Wij hebben binnen de orthopedie ook echt een heel goed team, zowel de collega’s achter de balie, als de verpleegkundigen en de orthopeden. De sfeer is heel erg goed. Ik kan altijd terecht bij de artsen. De lijnen zijn gewoon heel erg kort.

Wat vind je belangrijk in je werk?

Ik vind het fijn als patiënten tevreden de deur uit gaan. Dat hoeft lang niet altijd te zijn dat ze pijnvrij zijn, maar ze moeten wel gehoord en geholpen zijn. Tevredenheid vind ik heel belangrijk. Ik hou ook altijd Zorgkaart Nederland in de gaten. Soms uiten mensen zich niet hier, maar op het internet. Daar probeer ik ook wat mee te doen, of een positieve draai aan te geven.

Gelukkig zijn onze patiënten over het algemeen wel positief. Als ze hier weggaan, hebben ze altijd wel het idee dat ze hun vragen hebben kunnen stellen. Ik neem ruim de tijd voor ze. Ik druk ze ook op het hart dat ze mij gerust mogen bellen als er iets is. En het kan straks zelfs ook via de BeterDichtbij app. Ze vallen dan niet in een gat als ze weer thuiskomen.

Meer weten?

Wil je ook in het BovenIJ ziekenhuis komen werken? Reageer dan op één van de openstaande vacatures of neem contact op met de afdeling Personeel & Organisatie (P&O).


Je bent hier: BovenIJ'ers vertellen | Orthopedisch verpleegkundige Antoine Broekhoff vertelt