Ontregel de zorg – hoe doen we dat in het BovenIJ?

Landelijk maken verschillende professionals in de zorg zich hard om de regelgeving – waar het kan - in de zorg te verminderen. Ancla en Shanne zijn beiden verpleegkundigen en zitten in de Verpleegkundig Advies Raad (VAR) van het BovenIJ ziekenhuis. Shanne: ‘Wij maken ons hard om ook een efficiëntieslag in het BovenIJ ziekenhuis te maken.’ Ancla: ‘Inmiddels hebben meer dan tien andere collega’s zich bij ons aangesloten. Als VAR zijn we hier ook heel erg blij mee.’

Ontregel de zorg – hoe doen we dat in het BovenIJ?

Meer tijd voor de patiënt

Voorlopig focust het BovenIJ ziekenhuis zich tot de verpleegkundige zorg. Ancla: ‘De werkdruk is hoog, we doen veel administratieve handelingen en soms taken die beter door iemand anders gedaan kunnen worden. Deze ‘oneigenlijke taken’ brengen we nu ook in kaart. Bijvoorbeeld het aanvullen van linnen, het vervoeren van patiënten in de avonduren. Dit kan beter door iemand anders gedaan worden dan door een verpleegkundige. Zo hebben wij meer tijd voor de verzorging van de patiënt. En dat heeft onze prioriteit.’

Meer dan honderd meldingen

Shanne: ‘Je merkt dat het leeft onder de medewerkers. Dat blijkt ook wel aan de vele meldingen die we hebben ontvangen. Iedereen loopt wel eens in zijn werk ergens tegenaan wat efficiënter of beter kan. Samen met de werkgroep starten we met een top 10 en brengen de ‘quick wins’ in kaart.

De VAR is op werkbezoek geweest bij een ander ziekenhuis. Shanne: ‘Dit ziekenhuis heeft al wat verbeterpunten doorgevoerd. Als een patiënt een aantal dagen op de verpleegafdeling verblijft, hoeft niet elke dag het bed verschoond te worden. De kosten voor het verschonen zijn namelijk € 4,- per keer en het scheelt 5 minuten tijd. Deze verbetering gaan we zeker in het ziekenhuis doorvoeren.’

Verbeterslag op ICT gebied

Ancla: ‘Ook gaan we samen met de verpleegkundige met aandachtsgebied ICT bepaalde werkprocessen efficiënter inrichten. Als dat nodig is, zullen we nagaan of de verbeteringen ook bij andere ziekenhuizen spelen. Het aantal ‘kliks’ kan mogelijk verminderd worden. Zo hopen we minder tijd te besteden aan administratie. Dit zou een win-win situatie zijn voor ons en de patiënt.’

Toetsen haalbaarheid

Om straks aan de slag te gaan met de verbeterpunten van de collega’s gaat de werkgroep eerst op training. Ancla: ‘Via een speciale methode die voor ontregel de zorg is ontwikkeld kunnen we beoordelen of het uitwerken van de geleverde input ook haalbaar is. Zo kunnen we met elkaar makkelijker de top 10 samenstellen.’ Shanne: ‘Sommige verbeteringen die voorgedragen worden, kunnen niet altijd doorgevoerd worden. De kwaliteit van zorg en hygiëne blijft namelijk altijd voorop staan. Dit moeten we vooraf met elkaar goed uitzoeken.’


Je bent hier: Medewerkers vertellen | Ontregel de zorg – hoe doen we dat in het BovenIJ?